Begin met neutraal staan* en beweeg achtereenvolgens de volgende lichaamsdelen separaat op de volgende wijze:

  • Hoofd
    • Naar voren beweging zonder daarbij de rest van het lichaam mee te bewegen . Weer terug en dan links naar opzij en weer terug. Naar achteren en weer terug. Rechts naar opzij en weer terug.
    • Laat dan je het hoofd ronddraaien in een horizontaal vlak. Eerst linksom. Dan rechtsom. Hierbij kan het fijn zijn om naar een vast punt te blijven kijken.
  • Schouders
    • Naar voren en terug. Omhoog en terug. Naar achteren en terug.
    • Voorwaarts en achterwaarts ronddraaien. Eerst afzonderlijk met de linkerschouder en daarna met de rechterschouders cirkels maken. Daarna met allebei de schouders tegelijk.
  • Romp
    • Vanaf het borstbeen; het trotse puntje. Naar voren en terug in het midden. Naar links en terug. Naar achter en terug. Naar rechts en terug.
    • Vervolgens de vier punten met elkaar verbinden; alsof je het – vanuit het trotse puntje – over een horizontaal vlak ronddraait.
    • Hierbij kan het fijn zijn om de handen op de heupen te plaatsen om deze beweging te isoleren.
  • Heupen
    • Kantel het bekken naar voren en weer terug naar het midden. Naar links en terug. Naar achter en terug. Naar rechts en terug.
    • Vervolgens de vier punten met elkaar verbinden; alsof je het – vanuit met de heupen – over een horizontaal vlak draait.
    • Om deze beweging te isoleren kan het hierbij eveneens helpen om de handen op de heupen te plaatsen. Of één hand op de borst en één hand net onder de navel.
  • Benen
    • Til het linker been op zodat het bovenbeen horizontaal is.
    • Laat het onderbeen dan rondjes draaien. Linksom. Dan rechtsom.
    • Daarna hetzelfde met rechts.
  • Voeten
    • Til het linkerbeen weer op zodat het bovenbeen horizontaal is.
    • Laat nu enkel de voet rondjes draaien. Linksom. Dan rechtsom.
    • Daarna hetzelfde met rechts.
  • Ten slotte:
    • Stap uit de neutrale begin houding met het rechterbeen naar voren om zeven keer te bouncen (doorveren) en bij de achtste bounce kom je terug in de neutrale houding.
    • Ten slotte hetzelfde met links.

*Raadpleeg ook eens de speloefening over Neutraal staan

0 reacties